Bruksizm

Budzisz się w nocy z do tego stopnia zaciśniętymi zębami, że sprawia Ci to ból?

Zauważyłeś starcia przednich zębów na powierzchniach siecznych?

Miewasz częste migreny?

To jedne z wielu dolegliwości, które łączy jedno schorzenie- bruksizm.

Bruksizm jest jest to patologiczne tarcie zębami żuchwy o zęby szczęki. Uznawany  jest za chorobę psychosomatyczną pojawiającą się w nocy podczas snu. Podczas ataku bruksizmu zaciskamy zęby prawie 10 razy mocniej niż robimy to gryząc twardy pokarm a co za tym idzie ścieramy szkliwo, wykruszamy plomby a czasami nawet łamiemy zęby.

Osoby cierpiące na bruksizm często zauważają, że ich szczęki są bardziej kwadratowe i masywniejsze niż przed pojawieniem się  choroby. Dzieje się tak ponieważ podczas zgrzytania zębami napinamy żwacze, które są głównymi mięśniami odpowiadającymi za żucie.

Problem bruksizmu jest bardzo złożony i może wynikać z wielu przyczyn takich jak:

-predyspozycje genetyczne

-wady zgryzu

-braki zębowe

-nieprawidłowy kontakt zębów na wypełnieniach

-pasożyty

-złe dopasowanie koron/mostów/ protez

-zaburzenia lękowe

-zaburzenia nawykowe takie jak długotrwałe żucie gumy

-stres

Bruksizm wpływa negatywnie na cały organizm, a nieleczony, prowadzi do groźnych powikłań. Napięcie mięśniowe z czasem przenosi się z mięśni twarzy na kręgosłup, a bolesne dolegliwości obejmują kolejne obszary.

objawy bruksizmu:

-migreny

-bóle karku i górnego odcinka pleców

-przerost mięśni żwacza

-ból w okolicy przyczepów mięśni żwacza

-wzrost napięcia mięśni obręczy barkowej

-ścieranie się zębów

-krwawienie przy myciu zębów

-zaniki przyzębia

-rozchwianie zębów w szczęce i żuchwie

-przewlekłe stany zapalne

-przygryzanie języka i policzków

-przykurcze mięśniowe

-bóle ucha i zaburzenia słuchu

-zaburzenia produkcji śliny

Leczenie bruksizmu

Jeżeli twoje przypuszczenia okażą się słuszne, koniecznie udaj się do stomatologa. Leczenie może okazać się wieloetapowe i wymagające konsultacji również u innych specjalistów. W niektórych przypadkach wymagana jest współpraca kilku specjalistów np. Stomatologa z neurologiem. Zakres możliwości i form pomocy jest szeroki. Najczęściej wykonywane są specjalne szyny relaksacyjne. Są to indywidualnie wykonywane za pomocą wycisków  przezroczyste nakładki na zęby. Taką nakładkę nakłada się na noc na zęby. Ma ona za zadanie ochronić nasze zęby przed ścieraniem. Nakładki te nie są jednak „ na całe życie”. Wraz z ich starciem należy je sukcesywnie wymieniać by mogły spełniać należycie swoją funkcję ochrony zębów. Koszt szyny relaksacyjnej jest niewielki a pozwoli nam uniknąć częstych wizyt u stomatologa i wykonywania coraz to nowych wypełnień, które i tak nie będą przy tym problemie trwałe.  Należy jednak pamiętać, że szyna nie likwiduje przyczyny problemu!

Pomocne bywają też ziołowe leki czy herbatki uspokajające.  Warto skonsultować się z psychoterapeutą, w przewlekłym stresie może to przynieść pewną poprawę.

Alternatywnym rozwiązaniem jest też toksyna butulinowa zwana wszystkim jako botoks. Jej działanie polega na czasowym zablokowaniu przepływu impulsu nerwowego do żwacza co powoduje zmniejszenie jego napięcia. Po pewnym czasie znika zgrzytanie zębami a obszar twarzy w okolicy szczęki ulega złagodzeniu. Taki efekt utrzymuje się do 8 miesięcy.

Przykłady starcia zębów na modelach:

DENTYSTA ŻYWIEC